Thursday, February 18, 2010

Ujian,liku-liku dan musuh dalam perjuangan

"Saudara/saudari pembaca yang budiman.

Liku-liku dalam perjuangan amat pelbagai,datang dari segenap sudut,kekadang kita sangka kawan itulah lawan,yang kita lihat amanah,itulah pengkhianat.

Dalam surah An-Nass Allah menyebut musuh-musuh yang sentiasa bekerja menghasut,mewas-waskan dan menjadi ujian buat kita terdiri dari jin dan manusia,disebabkan itu Allah memerintahkan kita supaya memohon perlindungan dariNya daripada kejahatan-kejahatan musuh tersebut.

Di dalam surah yang lain juga banyak menyebut tentang musuh-musuh orang Islam,antaranya ialah Syaitan,iblis dan sebangsanya dan juga Yahudi,Kristian dan juga munafiqin.

Apabila kita mengetahui musuh-musuh tersebut,sudah tentu kita pasti akan menyediakan diri untuk berlawan dengan mereka,persoalannya jika musuh kita itu tergolong dikalangan yahudi,nasrani itu jelas dan nyata,bagaimana dengan musuh yang terdiri dari Syaitan Iblis dan Munafiqin???

Saya tidak berhasrat untuk mengulas berkait dengan kerja-kerja syaitan dan iblis,cuma saya ingin menyentuh berkait dengan golongan munafiqin.

Saya bermohon agar saya tidak tergolong dari golongan tersebut.mari kita perhatikan perintah Allah s.w.t dalam surah at-taubah yang bermaksud : Wahai Nabi, berjihadlah menentang orang-orang kafir dan orang-orang munafik, dan bertindak keras terhadap mereka dan (sebenarnya) tempat mereka ialah Neraka Jahanam dan itulah seburuk-buruk tempat kembali. (73) Mereka bersumpah dengan nama Allah, bahawa mereka tidak mengatakan (sesuatu yang buruk terhadapmu), padahal sesungguhnya mereka telah mengatakan perkataan kufur dan mereka pula menjadi kafir sesudah melahirkan Islam, serta mereka berazam untuk melakukan apa yang mereka tidak akan dapat mencapainya (iaitu membunuhmu) dan tidaklah mereka mencaci dan mencela (Islam) melainkan setelah Allah dan RasulNya memberi kesenangan kepada mereka dari limpah kurniaNya. Oleh itu, jika mereka bertaubat, mereka akan beroleh kebaikan dan jika mereka berpaling (ingkar), Allah akan menyeksa mereka dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan mereka tidak akan mendapat sesiapa pun di bumi ini, yang akan menjadi pelindung dan juga yang menjadi penolong. (74)

Maksud surah di atas ada menyebut ciri-ciri munafiq,iaitu berbohong.

Di dalam hadis pula ada menyebut berkait tiga sifat munafiqin iaitu : 1) apabila dia bercakap cakapnya adalah bohong 2) apabila berjanji dia memungkiri 3) dan apabila diberi amanah dikhianatinya.

Mereka juga sanggup bersumpah semata-mata untuk membenarkan dakwaan mereka,lihat firman Allah dari surah at-taubah yang bermaksud : Mereka bersumpah kepada kamu dengan nama Allah untuk mendapat keredaan kamu, padahal Allah dan RasulNya jualah yang lebih berhak mereka mendapat keredaanNya, jika betul mereka orang-orang yang beriman. (62)

No comments: