Tuesday, February 9, 2010

IDEALISTIK

Assalamua'laikum wbt pernah dulu saya bertanya pada seorang sahabat ada baca tak buku novel yang ditulis oleh Fatimah Syarha,beliau menjawab tidak kerana individu yang diketengahkan terlampau idelistik begitu juga seorang lagi sahabat saya iaitu saudara Hanif.Beliau juga sering ketawa bila berbicara tentang salah satu buku Fatimah Syarha iaitu 'Cinta Selepas Allah Dan Rasul'.Pada beliau watak yang diceritakan terlalu sempurna. Dalam hal ini saya mempunyai pendapat yang tersendiri dan tidak salah jika saya mengatakan saya suka membaca novel yang ditulis penulis ini tetapi baru-baru ini baru saya menjumpai jawapan yang tepat bagi permasalahan ini.Jawapan ini saya dapat melalui seorang ustaz apabila saya membaca ruangannya di dalam majalah Solusi.Rupa-rupanya watak-watak yang idealis ini sengaja dicipta dan diketengahkan didalam masyarakat yang kontang akhlaknya kini. Individu-individu ini sebenarnya pernah wujud suatu ketika dahulu.Kalau kita tengok generasi sahabta,tabi'in,salaful soleh semuanya mempunyai akhlak yang ajaib pada pemikiran kita yang normal.Individu seperti Saidina Abu Bakar yang sentiasa membenarkan Rasulullah serta yang menginfakkan hartanya kesemuanya untuk perjuangan Islam,Saidina Umar yang dikatakan mempunyai iman yang tinggi,dikatakan sekiranya umar melalui suatu jalan,maka syaitan tidak berani jalan itu,subhanallah.
Selain itu terdapat ramai lagi para sahabat yang menakjubkan akhlak dan pengorbanannya.Terdapat sahabat yang apabila diseru untuk berjihad maka beliau terus bangun dan mengatakan kurma ini tidak mampu melengahkan aku dari syahid di jalan Allah. Oleh itu individu-individu idealis macam nilah yang harus kita ikuti,kalaupun tidak mampu menjadi seakan mereka,dapat duduk di atas jalan mereka pun dah begitu bertuah bagi kita umat akhir zaman.Allahurabbi jauhnya kita dibandingkan dengan mereka.

No comments: