Sunday, January 24, 2010

Ummat Islam di Bunuh dengan kejam Di Nigeria




"Tidak ramai yang mengambil tahu tentang nasib ummat Islam Nigeria. Apa yang kita pernah tahu, Ummat Islam Nigeria adalah kuat dan memegang kuasa politik dan Nigeria adalah bumi pejuang Islam saperti Uthman Dan Fodio . Namun semuanya berubah apabila ummat Islam lalai dalam mengurus kehidupank politik mereka. Kerajaan Nigeria sekarang sudah di kuasai oleh kelompok kristian PDP People Democratic Partu dibawah slogan liberal demokrat dan yang terbaru 150 penduduk Islam di Kuru Karama dekat dengan bandar Jos di bunuh beramai ramai dengan sangat kejam oleh penduduk Kristian. Bayi di cincang dan kanak kanak di bakar

.Ia nya mirip Ambon di Indonesia. Kaum lelaki pula sibuk melarikan diri menyelamatkan nyawa. Inilah akibat hilangnya ruhul Jihad dari hati Ummah akibat politik merugikan.


Kuasa politik Islam di Nigeria sangat kuat selepas kemerdekaan tetapi semakin pudar apabila wujudnya politik sekular dalam bentuk kepartian. Sebelum ini Nigeria berada di bawah kerajaan tentera. Dalam politik pilihanraya , percaturan politik berlainan dan ummat Islam kalah dalam percaturan ini. Ummat Islam sudah tidak kisah samaada bersama dengan parti politik Islam atau bukan Islam dan harta negara di salah guna untuk kepentingan politik peribadi. Puak Kristian mengambil kesempatan ini dengan mengguna slogan politik liberal democrat PDP People Democrat Party dan berjaya memperolehi undi orang Islam untuk membentuk kerajaan. Namun untuk mengaburi mata Ummah PDP masih melantik orang Islam Mr. Yar'Adua sebagai ketua negara yang hanya merupakan proxy atau patung. Semua hal pengurusan negara termasuk tentera telah di kuasai oleh golongan kristian. Tentera inilah yang turut melakukan pembunuhan beramai ramai di Kuru Karama.


link video http://www.youtube.com/watch?v=g7XjFZSSF9Q&feature=player_embedded

Pembunuhan beramai ramai yang kejam di Kuru Karama bermula dengan pergaduhan ugama di Jos di tengah Nigeria. Penduduk Islam merupakan penduduk majoriti di Kuru Karama dan terdapat 3 masjid di sana. Terdapat penduduk kristian di Kuru Karama namun bilangan hanya segelintir kecil dan mereka hidup aman damai bersama penduduk majoriti Islam. Kuru Karama tidak mempunyai sebarang benteng pertahanan kerana saperti biasa di seluruh dunia Ummat Islam kurang curiga dengan ancaman kaum kafir. Ini berlaku di mana mana di seluruh dunia termasuk di Bosnia dan Ambon. Mereka tidak menyangka bahawa orang Kristian akan menjadikan Kuru Karama sebagai sasaran mudah bagi mereka untuk membunuh kanak dan wanita Islam untuk melepaskan dendam kesumat mereka terhadap ummat Islam.

Pada pukul 10 am 19 January 2010 , ummat Islam Kuru karama di kepung oleh penduduk Kristian Fanatik dari kawasan berhampiran dengan bersenjatakan senapang , parang dan besi. Dengan secepat kilat mereka membunuh apa yang dapat mereka bunuh dan membakar rumah rumah Ummat Islam . Kanak kanak yang bertempiaran lari di cantas dengan parang . Mayat wanita ,lelaki dan kanak di campak kedalam perigi dan ada yang menjadi abu di bakar termasuk mereka yang berada di masjid yang mencari perlindungan. Seramai 150 di bunuh dengan kejam. Saksi yang berada di tempat kejadian berkata tentera kerajaan dari kumpulan kristian turut melakukan pembunuhan kejam tersebut. Timbalan Perdana menteri Kristian Jonathan berjanji akan menyiasat tetapi ramai tidak percaya beliau adil dalam tindak tanduknya kerana tentera turut bersubahat dalam kejadian itu.

Terdapat banyak pengajaran dari peristiwa ini. Peristiwa ini samalah saperti kes pembunuhan di Bosnia, Ambon, Gaza dan Kashmir. Ummat Islam menjadi mangsa dan pembunuhan ini akan berlalu tanpa pembelaan.Kemungkinan besar USA berada dibelakang kejadian kejadian ini memandangkan seorang islam Nigeria telah di tuduh cuba melakukan pengeboman kapal terbang America. Itu masih dalam kajian analisis politik.
Dalam sebarang pembunuhan beramai ramai kemungkinan pembelaan berlaku tetapi biasa nya mereka yang membela nasib ummat islam akan di tuduh oengganas. Saperti peristiwa pembunuhan terhadap ummat Islam di tempat yang berlainan , sebab utamanya ialah Ummat Islam terlalu percaya kepada Kaum Kafir dari segi keselamatan dengan menganggap mereka akan melayan ummat Islam saperti ummat Islam melayan dengan baik kaum kafir minoriti. Biasanya penduduk Islam sebeginilah yang menjadi mangsa. Mereka tidak bersedia dan di serang secara tiba tiba. Ummat Islam juga gagal bersatu didalam soal politik sehingga kuasa politik mereka menjadi lemah dan mereka menjadi barang dagangan untuk di jual beli di pasaran politik.
Ulama Islam setempat juga gagal mengajar ilmu Islam yang betul kepada Ummah sehingga Jihad di lupakan, Jikalau lah Jihad bersemadi di dada Ummat Islam Kuru Karama sudah tentu penduduk lelaki nya menahan dada, leher dan tangan untuk menangkis serangan penduduk kristian. Sebaliknya mereka sibuk melarikan diri dengan meninggalkan wanita dan kanak kanak di belakang untuk di sembelih.
Ya Allah , semarakkan lah Iman , Islam dan Jihad didalam diri kami yang lemah ini dan jangan lah ada ulamak jahat yang menyesatkan kami dalam hidup kami. Ya Allah tolong lah kami dari kezaliman orang kafir dan kuatlah kami dengan tentera mu dari langit dan bumi. Amin

1 comment:

jailulfatih said...

yaALLAH..selamatkan umat Islam Nigeria..umat Islam sentiasa jadi sasaran orang2 kafir..tapi masih lagi lalai dan leka..risau perkara ni akan terjadi dibumi malaysia..adakah kita sudah sedia untuk berjihad?..tepuk dada tanya Iman..