Friday, February 26, 2010

Malaysia Hari Ini (MHI) Sempena Maulid al-Rasul


Malaysia Hari Ini (MHI) Sempena Maulid al-Rasul

Maulid al-Rasul tahun ini ada sedikit kelainan.

Ketika perarakan tiba-tiba menjadi isu yang dipolitik dan disensasikan, ia secara tidak langsung mendesak ramai bertanya, bagaimanakah sebenarnya maksud Maulid al-Rasul?

Sejujurnya, pagi ini saya merasakan kelainan yang menyerlah pada siaran Malaysia Hari Ini di TV3. Bersiaran seawal usai Solat Subuh, minit demi minit tepu dengan pelbagai topik yang melengkapkan jawapan kepada maksud sebenar Maulid al-Rasul. Atau bisa sahaja diungkapkan sebagai makna sebenar menjadi umat kepada seorang Rasul, Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tuan Shamsuddin Kadir mengisi bicara memperkatakan tentang semangat keusahawanan yang meneladani Sirah Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Demikian juga Ustaz Dr. Zahazan Mohamed pula mengulas tentang kitab Shama’il Muhammadiyyah oleh al-Imam al-Tirmidhi. Tidak dilupakan Encik Zulkifli Mohamad daripada E-QALAM yang hadir mempromosikan Mushaf al-Quran berkod dengan pena digital yang sangat inovatif. Demikian juga tetamu daripada CNI yang menjelaskan tentang polisi Halal di dalam produk jenama berkenaan.

Padat.

Saya tidak mengetahui bagaimanakah sebenarnya bentuk perjalanan Malaysia Hari Ini. Seperti biasa, saya hanya membuat persiapan berbekalkan soalan panduan yang diberikan oleh Ahmad Fedtri Yahya. Bersedia seawal jam 7 pagi di Sri Pentas, saya dijemput ke pentas untuk diwawancara bersama Kak Aisyah, artis Muhajirah yang kita semua kenali. Ahmad Fedtri Yahya berganding dengan Wardina Safiyyah menjadi tuan rumah bagi siaran khas MHI sempena sambutan Maulid al-Rasul kali ini.

Sesi yang berlangsung hingga tamat siaran jam 9 pagi, diserikan pula dengan nasyid oleh kumpulan Em-Basheer daripada UPSI.

Berikut adalah sebahagian daripada nota bual bicara kami pagi tadi:

1. BAGAIMANAKAH YANG DIKATAKAN RASULULLAH S.A.W. ITU KEKASIH SELURUH ALAM

* Firman Allah: [Dan tidaklah Kami utuskan engkau wahai Muhammad, melainkan sebagai rahmat kepada seluruh alam – Surah al-Anbiyaa’ 21: 107]
* Siapakah yang mengutuskan Muhammad? Allah yang Rahman dan Rahim.
* Allah mahu Diri-Nya sentiasa diingati sebagai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Penyayang. Kasih sayang itu jugalah yang mendominasi watak seorang insan bernama Muhammad.
* Kasihnya kepada Muslim: Kisah di kubur al-Baqi’, rindu kepada saudara-saudaranya.
* Belasnya kepada bukan Muslim: Hadith riwayat Muslim, Baginda diminta memaki golongan kuffar. Namun dijawab, “aku tidak diutuskan untuk mencela manusia, tetapi sebagai Rahmat kepada seluruh alam”. Dzu Tsur mengambil pedang untuk memenggal leher Baginda… Begitu juga kedudukan Kafir Dhimmi : ganggu kafir dhimmi, ganggu aku, ganggu aku ganggu Allah.
* Belas kepada haiwan: menegah sahabat membakar semut dengan api: Riwayat Abu Daud dengan Isnad yang sahih.

1. Bagaimana menghadapkan Sunnah Baginda SAW

* Peminat Beckham, buat rambut ala Beckham, pakai pakaian seperti Beckham dan membaca segala tentang Beckham. Itu tandanya kita sangat kasih dan mengidolakan Beckham walaupun Beckham tidak pernah mengasihi atau mengenali kita. Malah usahkan Beckham, James Dean dan Marilyn Monroe yang tidak pernah hidup sezaman itu pun ramai peminatnya.
* Justeru manifestasi cinta kita kepada Rasulullah SAW, adalah dengan peduli kepada baginda, mengambil tahu, membaca mengenainya, berkelakuan seperti kelakuan baginda, yakni melaksanakan seluruh pesanan dan ajaran baginda dalam semua aspek kehidupan.
* Ayat al-Quran:

Dan apa jua perintah Yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka Terimalah serta amalkan, dan apa jua Yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang Yang melanggar perintahNya).[al-Hashr 59: 7]

* Berselawat ke atas Baginda SAW sebanyak-banyaknya.

1. Bagaimana mendapat Syafaat Baginda SAW

* Abu Hurairah radhiyallahu `anhu berkata, Wahai Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam, siapakah orang yang paling bahagia dengan syafaatmu? Beliau shallallahu `alaihi wasallam menjawab, Siapa saja yang mengucapkan Laa ilaaha illallah dengan ikhlash dari dalam hatinya.
* Syafaat hanya milik Allah:

Katakanlah (Wahai Muhammad): “Syafaat itu semuanya hak kepunyaan Allah; Dia lah Yang Menguasai Segala urusan langit dan bumi; kemudian kamu akan dikembalikan kepadanya (untuk menerima balasan).” [Zumar : 44]

* Hati yang bersih daripada syirik dan meletakkan keutamaan yang tertinggi hanya kepada Allah dan Rasul.

Tamat bersiaran, saya menyambung tugas dengan shooting rancangan Motivasi Pagi bersama Ahmad Fedtri Yahya, untuk siaran bulan Mei dengan tajuk “ANAK-ANAK PERMATA HATI” dan “SAHABAT DUNIA DAN AKHIRAT”.

p/s gambar ni diambil dari blog ustaz Hasrizal.Seronok melihatnya kerana terdapat dua orang sahabat di dalam gambar tu iaitu saudara Fadlullah(tiga dari kanan) dan saudara Naza(dua dari kanan)sama-sama menjadi Majlis Perwakilan Mahasiswa suatu ketika dahulu.

No comments: