Wednesday, November 26, 2008

PTPTN

Assalamualaikum...

Salam Mahasiswa,

Kepada semua Yang bergelar Mahasiswa. Kali ini saya bawakan entry berkenaan dengan isu PTPTN yang merupakan sumber biayaan utama semua mahasiswa di negara ini. Isu yang sedang hangat pada masa kini berkenaan caj 1% yang diturunkan daripada kadar caj 3% sebelum ini. Mungkin ramai yang tidak mengambil tahu dan mengambil endah akan hal ini, namun sebagai pelajar perlu untuk kita sama - sama mengetahui isu-isu ini. Dan berdasarkan kepada sumber media, caj 1% ini hanya akan berkuatkuasa mulai 1 Januari depan atas sebab-sebab dokumentasi yang melibatkan perubahan kontrak peminjam lama( di petik daripada akhbar Utusan, 26 Nov 2008)

Selain itu, terdapat juga ura-ura yang mengatakan bahawa kerajaan sedang mengkaji untuk mengubah pinjaman pendidikan di bawah PTPTN kepada biasiswa jika mahasiswa memperoleh keputusan cemerlang dalam pengajian. Dan Kajian yang teliti akan dilakukan agar keputusan yang terbaik kepada semua dapat dilakukan.

Marilah mahasiswa kita bersama- sama mencelikkan minda memikirkan isu ini. Kerana dengan kekuasaan pada tangan-tangan yang memegang pen di dewan kuliah ini juga mampu menggoncang dunia dengan apa jua tingkah yang perlu untuk hak-hak . Justeru daripada masa ke semasa marilah lah celikkan minda, hantarkan isu dan komen-komen semasa berkenaan dengan persekitara dan isu mahasiswa daripada pelbagai aspek untuk kita sama-sama fikir dan timbang.



Sebarang komen, pandangan dan isu kebajikan Mahasiswa UPsi boleh di emailkan
ke : mppexcokebajikan@yahoo.com

Exco Kebajikan & Kemasyarakatan Mpp 08/09...

No comments: